terug

Op onderzoek!

Naturalis

Let op: dit programma is vanaf januari 2020 te volgen


Goed kijken, vragen stellen, samenwerken, oplossingen bedenken…

Als onderzoeker speur je in Naturalis door de dinotijd, de ijstijd en het leven van nu. Ontdek hoe T. rex eruit zag, wat de mammoet allemaal deed en hoe dieren zich verstoppen. Na dit programma ben je een echte onderzoeker van de natuur!

*Dit zaalprogramma duurt 1,5 uur en wordt licht begeleid.*

Over Naturalis

Het nieuwe Naturalis is geopend! In maar liefst negen indrukwekkende zalen en drie leerruimten beleven leerlingen dan de verbazingwekkende wereld die natuur heet. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannende ontdekkingstocht. Jong en oud leert door zelf te onderzoeken - in het museum, in de natuur en in de klas.
www.naturalis.nl/educatie.

 

logo_Naturalis_rood_rgb_249-66-58

Aanvragen
Leeftijd
groep 5, 6
Vaardigheden
Verkennen
Vragen stellen
Experimenteren
Kerndoelen
40: Diversiteit en aanpassing
41: Vorm en functie
Groepsgrootte
Max. 144 leerlingen
Onderwerpen
- Echte wetenschap
- Onderzoek
- Samenwerken
- Communicatie
- Dieren / fauna
- Planten / flora
Locatie
Naturalis
Kosten
€5 per leerling
Lesactiviteit: onderzoek doen in een andere wereld
Lesdoel: leerlingen leren wat een voedselkringloop is en kunnen hier een invulling aan geven
Lesduur in minuten: 15 minuten

Benodigdheden: 

  • Tekenmateriaal
  • Papier

 

Activiteit

Nederland ziet er nu heel anders uit dan in de ijstijd en dinotijd. Laat de leerlingen nadenken over hoe de omgeving er toen uit zag. Ze tekenen een dinowereld of ijstijdwereld. Geef als tip dat ze zowel nadenken over dieren en planten die er voorkwamen, maar ook over bergen, vulkanen, zeeën en moerassen bijvoorbeeld. Als de tekeningen af zijn, kunnen de volgende vragen worden beantwoord en besproken:

  • Stel dat je onderzoeker bent, welk dier of welke plant uit je tekening zou je dan het liefst terugvinden? Waarom die?
  • Van welke elementen uit de tekening zouden we nu nog resten kunnen vinden, denk je? Welk deel zouden we terugvinden? 
  • Wat zou je (bij Naturalis) te weten willen komen over de dinotijd/ijstijd?
Download deze les
Lesactiviteit: Bottenbeest
Lesdoel: De leerlingen leren redeneren en hun argumentatie uit te leggen aan anderen
Lesduur in minuten: +/- 60 minuten

Activiteit

In deze activiteit ervaren leerlingen hoe wetenschappers (paleontologen) werken. De activiteit is gebaseerd op een werkelijk gevonden skelet, waardoor de activiteit een bepaalde echtheid heeft. Om de oplossing te zien is verbeeldingskracht en creativiteit nodig. Door verschillende skeletten in elkaar te zetten en te vergelijken, kan men van mening verschillen over wat ‘waar’ is en wat niet. Wie heeft er gelijk? Wetenschappers overwegen vaak verschillende mogelijkheden, zeker in de paleontologie, waarbij bepaalde theorieën en modellen naast elkaar bestaan. Je kunt de ander overtuigen door het aanvoeren van bewijsmateriaal. Na een (soms langdurige) discussie komt er meestal overeenstemming tussen wetenschappers. 

Download deze les