Wat hebben bloemen, planten en bomen nodig om te groeien. Waar komen zij vandaan? Hoe kunnen zij zich aanpassen aan de omgeving en kunnen we in de toekomst ook planten laten groeien op de planeet Mars?
Inhoud
Deze lesmodule is ontwikkeld door het Wetenschapsknooppunt Leiden in samenwerking met de Hortus botanicus Leiden.
Gedurende deze zes weken durende lessenserie worden verschillende onderdelen rond het thema Hoe overleven planten behandeld.
De leerlingen leren over samenhang tussen (uiterlijke) kenmerken van planten in relatie tot verschillende leefomgevingen. De leerlingen weten dat sommige planten zichzelf hebben aangepast om toch aan voldoende brandstoffen te komen.
Een belangrijk onderdeel van deze lesmodule is het doen van onderzoek. Onder begeleiding van de leerkracht voeren de leerlingen een eigen onderzoek uit dat past bij het onderwerp van de module. Alle handvatten hiervoor worden gegeven in de handleiding en het leerlingenboek. Door de lesstof volledig te behandelen kunnen kinderen op eigen niveau ervaren hoe het is om een onderzoekscyclus te doorlopen, net zoals echte wetenschappers dat doen.
Tijd
De lessen duren elk ongeveer een uur.
Boeken
Geef s.v.p. aan dat u deze activiteit boekt in het kader van het Verwonderpaspoort en of u al eerder Verwonderpaspoorten heeft gebruikt. Dit kan bij het aanmeldformulier in het opmerkingenveld. Bij uw eerste boeking met het Verwonderpaspoort krijgt u ruim voor aanvang van de activiteit voor elke leerling een persoonlijk paspoort toegestuurd.
Over Wetenschapsknooppunt Leiden
Het Wetenschapsknooppunt Leiden laat kinderen en jongeren kennis maken met wetenschap. Daarbij wordt samengewerkt met basisscholen (inclusief plusklassen) en het voortgezet onderwijs (onderbouw). Onderzoekend leren staat centraal, met uiteraard veel aandacht voor nieuwsgierig zijn, vragen stellen, antwoorden zoeken en zelf onderzoek doen.