Jouw leerlingen gaan terug in de tijd naar Japan. Wat zijn de grote verschillen tussen het oude en het nieuwe Japan. En welke verschillen zijn er met de Nederlandse geschiedenis.
De leerlingen ontdekken de verschillen van acupunctuur en westerse geneeskunde, vergelijken het winkelen in 19e eeuws Nagasaki en de moderne shop cultuur. Daarnaast bestuderen ze oude en nieuwe plattegronden van Japan. De kinderen bekijken Japan zoals Siebold dat bijna 250 jaar geleden ook zou hebben ervaren. Het zal een les worden om nooit te vergeten!
Over Japanmuseum SieboldHuis
Japanmuseum SieboldHuis biedt in een historisch Hollands huis aan het Rapenburg in Leiden het mooiste uit het oude Japan. Alle objecten in de vaste opstelling zijn tussen 1823 en 1829 verzameld door de Beierse Arts Philipp Franz von Siebold, die dit huis heeft bewoond. Naast de vaste collectie zijn er tijdelijke tentoonstellingen over Japan gerelateerde onderwerpen.
Lesdoel: De leerlingen leren wie Siebold is, waarom hij naar Japan ging en krijgen een eerste kennismaking met Japan.
Lesduur in minuten: 25 minuten
De voorbereidende les betaat uit een PowerpointPresentatie over Siebold en Japan.
Deze les is een eerste kennismaking met Japan, zodat de leerlingen alvast een beeld kunnen vormen van het land aan de andere kant van de wereld. Daarnaast maken ze kennis met Philipp Franz von Siebold en leren ze over zijn verblijf in Japan.
Omdat Japan voor de leerlingen nog onbekend gebied is, zal deze informatie de leerlingen van pas komen bij het maken van de opdrachten en tijdens de rondleiding in het museum en het voormalig woonhuis van Philipp Franz von Siebold.
Download deze lesLesdoel: Herhalen van de opgedane kennis tijdens het museumbezoek
Lesduur in minuten: 20 minuten
De verwerkingsopdracht is een korte quiz over wat de kinderen hebben gezien en geleerd in Japanmuseum SieboldHuis. Door 15 multiple choice vragen kan belangrijke informatie nog één keer worden herhaald. De quiz staat in een PowerPoint die u kunt opvragen via info@sieboldhuis.org
Download deze les