Bij boerderij Akkerlust kun je met je klas deelnemen aan het boerderij-atelier. Daarbij draait een klas vijf dagdelen mee op de boerderij. Met dit lesprogramma ga je meer de diepte in qua boerderij- en voedseleducatie.
Vanaf eind maart tot aan herfstvakantie ga je met de klas naar de boerderij. De klas wordt ingedeeld in 4 groepen en krijgen allemaal een andere opdracht. Gedurende de 5 weken rouleren de groepen. Zo leren ze onder andere de paarden en kalfjes verzorgen, boxen opstrooien, werken in de moestuin, koeien voeren, een pomp aansluiten op een zonnecel en wat er in de sloot leeft. Maar boerin Coby kijkt vooral ook hoe de weersverwachting is en wat er die dag de revue gaat passeren. Dus zijn er schapen aan het lammeren, moeten de koeien naar buiten of een kalfje worden verplaatst, dan neemt ze dit mee in de opdrachten. Zo leer je dat op de boerderij geen dag hetzelfde is.
Kortom de leerlingen krijgen les in diverse thema’s en ervaren, voelen, proeven, ruiken en beleven het echte boerderijleven.
Meer info over de boerderij: www.hotelboerderij.nl
Duur: 5 dagdelen
Periode: maart t/m juli | sept tot aan herfstvakantie
Over Naar Buiten!
Naar buiten! daagt kinderen van 4 t/m 12 jaar en hun familie uit om meer naar buiten te gaan. Van park tot speeltuin, van natuurgebied tot platteland, in de Leidse regio is veel te ontdekken en te beleven. Speciaal voor deze doelgroep gebeurt dit met een educatieve en speelse insteek. Bewegen, spelen, ontdekken, ervaren, ontspannen, buiten valt namelijk altijd iets bijzonders te beleven!
Naar Buiten! organiseert diverse begeleide buitenactiviteiten voor het basisonderwijs waar groepen zich voor kunnen inschrijven. De programma's van Naar buiten! duren een dagdeel of hele dag.
Lesdoel: Goede voorbereiding op het boerderij-atelier
Lesduur in minuten: 30 minuten
Ter voorbereiding zou je deze film kunnen bekijken, dan krijgen de leerlingen alvast een indruk van het boerderij-atelier
Lesdoel: Goede verwerking van het boerderij-atelier
Lesduur in minuten: 90 minuten
Ter afsluiting kunnen de leerlingen een verslag en presentatie maken van hun ervaringen op het boerderij-atelier.