Hoe zou het zijn om 1000 jaar oud te worden? Waarom kunnen ouderen soms zo lastig opstaan? En hoe kan ik zelf onderzoek doen?
Inhoud
Deze lesmodule neemt de leerlingen 6 weken lang mee in de wereld van vitaal ouder worden én in de wereld van zelf onderzoek doen. Aan de hand van verschillende opdrachten leren zij meer over het verouderingsproces, de ouderen in de maatschappij en het zelf uitvoeren van een klein onderzoek. Dit onderzoek zetten zij - met behulp van de handvatten in het werkboek - zelf op, waarna ze dit uitvoeren en presenteren aan de klas.
Tijd
De lessen duren een uur en daar komt in sommige weken ook tijd bij voor huiswerk (maximaal een half uur). Daarnaast werken de leerlingen doorgaans buiten de les om (thuis of op school) aan hun eigen onderzoek.
Differentiatie
Deze module biedt de mogelijkheid tot differentiatie. Met behulp van de verdiepingsopdrachten kunt u de (plus)leerlingen dieper op de stof laten ingaan.
Aandachtspunt
Deze module vraagt zelfstandigheid van de leerlingen en gerichte begeleiding van de leerkracht. Deze module is bij uitstek geschikt voor plusklassen of groepen die al eerder gewerkt hebben met onderzoekend leren.
Boeken
Geef als u boekt s.v.p. aan dat u deze activiteit boekt in het kader van het Verwonderpaspoort. Bij uw eerste boeking krijgt u ruim voor aanvang van de activiteit voor elke leerling een persoonlijk paspoort toegestuurd. Belangrijk: heeft uw klas nog geen paspoorten, vermeld dat dan bij uw reservering. Ook scholen buiten Leiden kunnen deze activiteit volgen, maar zonder Verwonderpaspoort.
Over Wetenschapsknooppunt Leiden
Het Wetenschapsknooppunt Leiden laat kinderen en jongeren kennis maken met wetenschap. Daarbij wordt samengewerkt met basisscholen (inclusief plusklassen) en het voortgezet onderwijs (onderbouw). Onderzoekend leren staat centraal, met uiteraard veel aandacht voor nieuwsgierig zijn, vragen stellen, antwoorden zoeken en zelf onderzoek doen.