terug

Stoer en zacht in de Hortus

Hortus botanicus Leiden

Jouw leerlingen gaan op zoek naar harde en zachte dingen. Van het hout van de bomen naar het hout van de kassen. Van de ijzeren constructie van schroeven en glas in de kas naar de stevigheid van een blaadje. Hoe voelt het aan? Is het warm of koud? Wat maakt iets zacht of hard?

De kinderen denken vervolgens na over hoe ze zelf in elkaar zitten. Wat maakt hen stevig en wat maakt hen zacht? Aan het eind van de les weten ze van alles over zacht en hard en mag er één zacht blaadje mee naar huis.

De leerlingen onderzoeken harde en zachte voorwerpen. Ze ontdekken waarom iets hard of zacht is. In de les is aandacht voor technische producten, materialen en gereedschappen, technische inzichten, natuurkundige verschijnselen en onderzoekend leren. De les sluit aan bij kerndoelen van het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Schatkist
Anker Lente: Groeien en bloeien.
Anker Een nieuw schooljaar: Bewegen (spiegeltje, spiegeltje).

Over Hortus botanicus Leiden

De Hortus botanicus Leiden is de oudste nog bestaande botanische tuin van Nederland en is in 1590 opgericht aan het Rapenburg in Leiden. 

De tuin werkt samen met een groot aantal partijen, zoals andere botanische tuinen, herbaria, (natuurhistorische) musea, universiteiten, overheidsinstanties en verenigingen van liefhebbers op nationaal en internationaal niveau. 

Aanvragen
Leeftijd
groep 1
Vaardigheden
Verkennen
Vragen stellen
Experimenteren
Verklaringen formuleren
Kerndoelen
40: Diversiteit en aanpassing
41: Vorm en functie
42: Natuurkunde
44: Onderzoek en techniek
Groepsgrootte
Maximaal aantal leerlingen: 30
Onderwerpen
- Planten / flora
- Ontdekkend leren
- Biologie
Locatie
Hortus botanicus Leiden
Kosten
Gratis voor basisscholen in het schooljaar 2019-2020 mits geboekt via Verwonderpaspoort of Cultuureducatiegroep

Een verhaal en een raadspel in de kring


Lesactiviteit:
voorlezen, kringgesprek, spel

Groep: 1

Lesdoel: De leerlingen leren de verschillen tussen hard en zacht.

Benodigdheden: Voorleesboek Jip en Janneke (alle verhalen). Een groot aantal voorwerpen, die hard zijn of juist zacht, uit de natuur en uit de klas. Bijvoorbeeld: steen, veer, bolletje wol, plastic schep, autootje, knuffel, dennenappel… De voorwerpen zitten in een dichte doos, onzichtbaar voor de kinderen. Midden  in de kring ligt een theedoek/kleed.

Lesduur: 30 min

 

De les:

Lees het verhaal Jip en Janneke - Teveel poesjes voor. Het verhaal gaat over kleine katjes, mandjes met kussentjes, Jip en Janneke die zich honderd of zelfs een miljoen katjes voorstellen. Hoe voelt dat, zo’n klein katje? Zacht? En hoe voelt zacht dan? Als iets niet zacht is, dan is het… hard. En hoe voelt dat?

Speel in de kring het spel. Leg steeds, zonder dat de leerlingen het kunnen zien, een voorwerp onder het kleed. Eén leerling mag voelen. De eerste vraag is: is het hard of zacht? De tweede vraag: wat denk je dat het is?

Als alle voorwerpen en/of leerlingen aan de beurt zijn geweest, mogen de leerlingen in de klas zelf een hard of zacht voorwerp zoeken. En mag de leerkracht raden.


Zelf op zoek naar hard en zacht


Lesactiviteit:
kringgesprek, buiten spelen

Groep: 1

Lesdoel: De leerlingen praten over hun bezoek aan de Hortus. Ze herhalen de begrippen hard en zacht.

Benodigdheden: twee grote dozen/bakken

Lesduur: 30 min

 

De les:

Bespreek in de kring wat de leerlingen in de Hortus hebben gezien en gedaan.

Bespreek nog eens het verschil tussen hard en zacht.

Laat kinderen in de klas en tijdens het buitenspelen op zoek gaan naar harde en zachte voorwerpen. Ze moeten zelf kiezen in welke van de twee bakken het voorwerp hoort; één bak is voor hard, één voor zacht. Na het buitenspelen kunnen de voorwerpen in de klas bekeken worden.